Întrunul dintre articolele mele anterioare am povetit despre motivarea angajaților în funcție de nevoile lor conform Piramidei lui Maslow. Este o abordare practică, utilă și, de cele mai multe ori, la îndemâna specialiștilor in domeniul resurselor umane.
Vreau să vă surprind cu o abordare inedită, despre care sunt convinsă că nu mulți dintre voi ați auzit, sau dacă v-a trecut vreodată prin minte vreo idee similară, ați alungat-o rapid pentru că nu mulți specialiști în domeniu au îndrăznit să despice firul în patru în acest sens.
Pentru că ne confruntăm cu o penurie de forță de muncă în mai toate domeniile, sper ca acest articol să vă fie de un real ajutor. În ultimul an și jumătate am monitorizat îndeaproape piața forței de muncă, fie pentru a-mi face o părere despre aceasta, întrucât activitatea mea este conexă managementului resurselor umane, fie pentru a recruta personal pentru posturile vacante sau nou-înființate în cadrul companiei.
Cei dintre voi care vă ocupați de recrutare și selecție, o să-mi dați dreptate și o să mă susțineți atunci când afirm că ”E tare greu de oameni!” În multe firme, problema nu se mai pune în a aduce oameni potriviți, ci în a aduce oameni și apoi ”îi formăm noi după chipul și asemănarea noastră”.
Să presupunem că i-ați adus în firmă pe acei oameni care nu sunt tocmai potriviți, dar care au acceptat să fie instruiți. În cazul fericit în care aceștia îndrăgesc din mers ceea ce învață, se adaptează bine la cultura organizațională și au acea doză obligatorie de automotivare și decid să rămână în firmă, v-ați scos. Ce se întampă (și se întâmplă!) dacă i-ați instruit pe acești oameni timp de o lună și, bineînțeles i-ați și plătit pentru asta, și ei totuși vă pleacă? Întrebarea nu este legată de ce se întâmplă cu ei, pentru că acest lucru mai puțin contează, dar este legată de ce se întâmplă cu oamenii loiali companiei, cu cei care au fost acolo de la bun început, sau cu cei care au asistat activ la evoluția firmei?
Am întâlnit două tipuri de angajați sau, mai bine-zis, de comportamente urmare a acestui flux de personal, atipic în general, dar tipic în condițiile actuale de piață:
Nu despre cei din urmă este acest articol. Acesta este despre acei oameni care sunt realmente motivați să meargă înainte indiferent de situația prin care trece o companie, fie că e vorba de reduceri de cheltuieli care-i impactează direct, fie că e vorba de schimbări de management care vine cu inovările lui legate de proceduri, produse, piețe etc. Ce facem cu acești oameni potriviți pentru care o sută de lei în plus sau două zile de CO suplimentare pe an nu reprezintă un factor motivațional? Mi-aș fi dorit să-mi fi putut pune această întrebare acum vreo doi ani (din pacate, sau din fericire, experiența ne învață multe).
Dacă mai puneți la îndoială următoarul cititat: ”oamenii sunt cea mai importantă resursă în cadrul unei companii”, vă invit să vă mai gândiți o dată, măcar prin prisma celor de mai sus.
Și, totuși, cum procedăm cu oamenii din prima categorie? Răspunsul este simplu: Să nu-i dmotivăm!
În continuare, vă propun câteva idei care să vă ajute să aduceți și să păstrați oamenii valoroși în companie motivați și cât mai mult timp.
Atunci când veți avea în minte un plan de motivare a angajaților dumneavoastră, gândiți-vă înainte dacă nu cumva trebuie să vă revizuiți comportamentul organizațional prin prisma celor de mai sus. Cu certitidine, efortul inițial este mare, însă rezultatele pe termen lung sunt incomparabile cu rezultatele urmare a aplicării deja bine-cunoscutelor metode de motivare. Dacă ați rămas cu un ”hmmm…” și cu un zâmbet în colțul gurii vis-a vis de această abordare, înseamnă că ați recunoscut ineficiența pe termen lung a multor metode clasice de motivare și sunt convinsă că veți fi mai atenți astfel încât să nu vă demotivați oamenii cu care lucrați.
1 Comment
Bună
Este un articol foarte bun, felicitări.
Știu câțiva manageri care ar trebui sa il citească 🙂